تاثیرپذیری هنرمندان تصویرگر معاصر ایران از مکاتب تصویری قدیم
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای تجسمی
- نویسنده مونا مرادی خلخالی
- استاد راهنما محمدرضا دادگر حسن سلطانی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1392
چکیده
سابقه ی تصویرگری نسخه های خطی در ایران به دوران ساسانی و مکتب مانوی باز می گردد؛ از این دوران اثر مصوری باقی نمانده در حالی که تصاویر برخی آثار مانویان در دست است و تأثیر آن را بر مکاتب تصویرگری پس از اسلام می توان مشاهده کرد. در حقیقت هنر تصویر سازی دوره اسلامی تحت تأثیر هنر مانوی، بیزانس و چین شکل گرفت و با ویژگی های بومی درآمیخت و مکاتب تصویرگری در دوره های مختلف آفریده شد. شیوه ی تصویرسازی تا دوره قاجار تک نسخه ای بود اما در این دوره با ورود صنعت چاپ سنگی از اروپا به ایران هنر تصویرسازی دچار تغییرات اساسی گشت؛ باید اشاره کرد نخستین تصاویر چاپ شده برای کودکان عیدی سازی ها بودند که تا پیش از آن کودکان سهمی در آن نداشتند. تصویرگری کودکان در دهه های بعد به شکوفایی رسید. امروزه برخی تصویرگران کتاب کودک با الهام گرفتن از نقش مایه های کهن و تصویرگر ی مکاتب قدیمی و چاپ سنگی به خلق آثار نوین پرداخته اند. رساله ی پیش رو پس از بیان تاریخچه ی مختصری از مکاتب تصویرسازی ایران و بیان ویژگی ها و تأثیرپذیری ها از مکاتب پیشین به معرفی اجمالی سه هنرمند تصویرگر معاصر پرداخته است که در آثار خود از ویژگی های مکاتب تصویرگری قدیم و عناصر بومی بهره گرفته اند و در همین راستا برخی از مهمترین کتاب های ایشان بررسی شده و چگونگی تأثیرپذیری هنرمندان مذکور مورد تحلیل قرار گرفته است.
منابع مشابه
آشنایی با مکاتب معناشناسی معاصر
جریانهای معناشناسی معاصر را میتوان به دورة متقدم و دورة متأخر تقسیم کرد. در دورة متقدم که جریانهای معناشناسی، خصوصاً در اروپای غربی، متأثر از دیدگاههای سوسور است، مکاتب معرفیشده عمدتاً در تکمیل دیدگاههای او حرکت کردهاند. در حوزة اروپای مرکزی، جریانهای برخاسته از فرانسه و دانمارک و حوزة آلمانیزبان و کشورهایی که تحت عنوان کشورهای اروپای شرقی شناخته میشوند، به همراه اشاره به حرکتهای مختصر...
متن کاملبررسی موجودات اسطوره ای در آثار هنرمندان تصویرگر ایرانی
هدف از انجام این تحقیق شناخت دوباره اسطوره ها در دنیای امروز و کارکرد و کنش آنها با نوگرایی است . همچنین پاسخ به این پرسش که اسطوره ها امروزه آیا هنوز شخصیت پیشین خویش را در تخولات اجتماعی دارا هستند یا همسو با موج نوگرایی آنها نیز دستخوش تحولات نو شده اند . پایان نامه ی حاضر می کوشد ضمن بیان تعاریف اسطوره ها به معرفی کسانی بپردازد که که در زمینه تصویر سازی اسطوره ای کوشش های شایانی داشته اند ....
بررسی رویکرد تصویری به زندگی انسان معاصر در آثار 10 تصویرگر برجسته جهان
پروژه حاضر ابتدا انسان معاصر را از زوایای مختلفی چون جامعه شناسی، روان شناسی و فلسفه ی زندگی او مورد بررسی قرار می دهد. همچنین ویژگی های جهان امروز همچون تکنولوژی، رسانه و غیره را مرور کرده و سپس تمامی این موارد را در آثار ده تصویر گر شاخص معاصر با رویکرد و جهان بینی خاص، مورد تحلیل قرار می دهد. اهداف: 1-معرفی ده هنرمند به عنوان تصویرگران صاحب سبک و صاحب اندیشه. 2- بررسی تفکر محوری در آثار 10 ...
در آثار هنرمندان معاصر امریکا
از اوایل قرن بیستم میلادی و با ظهور عکاسی، سینما و شیوه های بازتولید و تکثیر آثار هنری در برخی جوامع غربی، اهمیت مطالعه و ارزیابی فرهنگ عامه بشکلی بارز خود را نمایان ساخت. در همان دوران، آوانگارد رادیکال به شیوه هایی گوناگون در پی از میان برداشتن مرزهای میان هنر و زندگی روزمره بود. گسترش فرهنگ توده ای مدرن در قرن بیستم از طریق رسانه های همگانی،واکنش های گوناگونی بر انگیخته است. به طوری که گروه ...
15 صفحه اولمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای تجسمی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023